gewo píše:byl na naše poměry úplně nevzdělaný člověk, ale měl obrovskou intuici (a odmalička uměl využívat všechny lidi kolem sebe)! On i Tesla se neměli oč opřít, v tomto smyslu neexistovala žádná teorie! Byli to oni, kdo položil empirickým výzkumem, pomocí tisíců zkoušek (podívej se na historii vzniku Edisonovy žárovky!) základy k úvahám a následnému teoretizování. Tesla sice absolvoval vysokou školu a byl vynikajícím matematikem. Ale v tom, co pak dělal, šel PROTI všemu, co mu ve škole vtloukali do hlavy!
Když v roce 1877 řekl jednadvacetiletý Tesla profesoru Pöschlovi, že existuje možnost sestrojit motor na střídavý proud bez kartáčů a komutátoru, odpověděl mu tento vynikající odborník před všemi žáky: "Pan Tesla možná uskuteční velká díla, ale toto se mu nikdy nepodaří. Znamenalo by to přinutit sílu podobnou působení zemské tíže, která působí jedním směrem, k tomu aby se přetvořila v sílu otáčivou. Bylo by to perpetum mobile, tedy nemožná idea.“ No vida ho, odborníka...Myslím, že by neškodilo trochu si počíst o životě těchto lidí, a vynálezců těch základních věcí, které dosud využíváme.
Nezaškodilo by prečíst toho i víc, než jen o techto lidech. Není správné si historii prizpusobovat svým myšlenkám. Kdyby Edison nepodlezl laťku svou žárovkou, pak možná svítíme úsporneji už století zpátky, protože treba i výbojky už byly známé. Obloukovky nepraktické, avšak s vyšší účinností.
Uvedu roky a účinnosti vetšinou žárovek:
1873: uhlík tyčka (Lodygin)
1879: uhlík bambus vlákno (Edison)
1880: uhlík 3.2lm/W
1897: keramika vodivá za tepla 5.8lm/W (Vynašel Nernst, analogie Jabločkovovy svíčky)
oblouk uhlík 10lm/W
oblouk knot uhlík 25-35lm/W
1905: uhlík 4.6lm/W
1905: tantal 6.2lm/W
1910: wolfram vakuum 10lm/W
1934: wolfram plnená vzácnými plyny 10 až 30lm/W podle výkonu a provedení
dnešní kompaktní zárivka 65lm/W, nejlepší zárivka 100lm/W, nízkotlaký sodík 200lm/W
Podobne je nepresná informace o Teslovi. V dobe, kdy Tesla začal studovat a prípadne premýšlet o trífázovém klecovém motoru už byl tento motor známý, udelal ho Ferraris prednášející na fakulte v Itálii, i když určité náznaky byly ješte pred ním. Ferraris však špatne odhadl možnou účinnost motoru, predpokládal teoretickou účinnost pod 50 procent a proto motoru neprikládal velký význam. Namísto Poschla by mel být tedy dáván do souvisu spíše Ferraris, a ne vybírat si citáty do žádaného kontextu jako když se skládají vety po slovech z výstrižku ruzných novin.