Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Větrná elektrárna (levně)
Moderátor: rival
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1719
- Registrován: úte 09 led 2007 12:49
- Bydliště: Praha
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
nebeská blecha
a další byly i víceplošníky fungovaly velmi dobře, nevím jak to P. myslí
s tou šipkou. V kanálu se zvětší ryclost , odpor roste se čtvercem rychlosti.
Akord by to kritérim měl trochu rozvést, a k lepšímu pochopení by pak mohlo dojít. Trombón žije kdo by to řek. Jeho všechny výhody dosud nebyly řečeny.
KDR
s tou šipkou. V kanálu se zvětší ryclost , odpor roste se čtvercem rychlosti.
Akord by to kritérim měl trochu rozvést, a k lepšímu pochopení by pak mohlo dojít. Trombón žije kdo by to řek. Jeho všechny výhody dosud nebyly řečeny.
KDR
- gromit
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 586
- Registrován: pát 18 črc 2008 21:37
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Betzuv limit
žeby <+> + <-> = <0>Anonymous píše:Nenapadá tě proč je mezi + a - červená šipka?poota píše:Jak to tak vypadá, měl bych tam snad ještě dokreslit jednotlivé proudnice, aby bylo vidět, jak se pěkně zahušťují tam, kde máš (+), a zřeďují tam, co je (-), a potom se můžeme dohadovat, jak by to mělo být správně ještě "zešišacené" tím, jak se lopatky rotoru postupně posouvají ve směru šipky, kterou jsem nadepsal [rotace], takže vlastně mají jiný sklon, než je nakreslený.
Na lopatkách rotoru, a to všech, je na jedné straně přetlak a na druhé straně podtlak, o kterýchžto obou se domnívám, že se budou snažit dotyčnou lopatku sunout stejným směrem. Tvůj otazník se zdá naznačovat, že se Ti na tom cosi nezdá v pořádku. Trochu mě zneklidňuje, že nechápu co, a byl bych Ti vděčen, kdybys to mohl nějak konkretizovat. Děkuji - poota
P.
při šikmém směru vstupujícího vzduchu to ale bude jinak, ne?
Když to nejde silou, musí to jít ještě větší silou!
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 243
- Registrován: stř 10 zář 2008 17:53
- Dostal: 10 poděkování
Re: Betzuv limit
Snad se tenhle obrázek bude někomu hodit.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
- jarop
- Stálý člen
- Příspěvky: 89
- Registrován: stř 08 lis 2006 12:47
- Bydliště: Košice
- Dostal: 1 poděkování
Môže sa dať aj gelový olovený akumulátor.
Ale je potrebný regulátor. Bez regulátora neodporúčam nabíjať aku.
Stačia bežné regulátory používané u fotovoltaiky. Nech generátor vyrába aspoň 15 V napatie alebo ak je menšie použiť násobič napatia.
Len neviem, kde zohnať lacno krokový motor s požadovaným výkonom.
Malý krokáč s pár watmi výkonu sa dá vybrakovať zo starých ihličkových tlačiarní.
Mimochodom ako jeden z najlepších pomalobežných systémov generátora s hotovým prevodom sa mi osvedčila aku vrtačka - dvojstupňová. Prvý stupeň cca 500rpm má príliš veľký odpor. Druhý 900-1200 rmp je vyhovujúci. Čím vyššie otáčky, tým menší odpor. Doporučujem vyskúšať v predajni (s odpojeným aku samozrejme). A je tam aj klieština pre hriadeľ.
Ale je potrebný regulátor. Bez regulátora neodporúčam nabíjať aku.
Stačia bežné regulátory používané u fotovoltaiky. Nech generátor vyrába aspoň 15 V napatie alebo ak je menšie použiť násobič napatia.
Len neviem, kde zohnať lacno krokový motor s požadovaným výkonom.
Malý krokáč s pár watmi výkonu sa dá vybrakovať zo starých ihličkových tlačiarní.
Mimochodom ako jeden z najlepších pomalobežných systémov generátora s hotovým prevodom sa mi osvedčila aku vrtačka - dvojstupňová. Prvý stupeň cca 500rpm má príliš veľký odpor. Druhý 900-1200 rmp je vyhovujúci. Čím vyššie otáčky, tým menší odpor. Doporučujem vyskúšať v predajni (s odpojeným aku samozrejme). A je tam aj klieština pre hriadeľ.
Jaro
- poota
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 5830
- Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
- Bydliště: Praha
- Dal: 1692 poděkování
- Dostal: 2418 poděkování
Re: Betzuv limit
P. napsal:
Leda že by to snad mělo znamenat, že je třeba dát lopatky rotoru tak daleko od sebe, aby se nerušil přetlak s podtlakem, jak jsem již zmiňoval. Ale to bys to tam zase nemusel dávat, takže opravdu nevím - pootaNenapadá tě proč je mezi + a - červená šipka?
Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Re: nebeská blecha
Už jsem neco na tuto tému napsal, ale fórum je dosti neprehledné. Betzuv limit reší otázku, kolik kinetické energie je možno odebrat prekážkou s nejakou čelní plochou. Tou plochou je myšlena celá plocha opsaná prípadným otáčejícím se rotorem.Karel DR píše:Akord by to kritérim měl trochu rozvést, a k lepšímu pochopení by pak mohlo dojít.
Kinetická energie proudícího vzduchu s rychlostí 10m/s je E=m*v*v/2.
Pri čelní ploše 1m2 je sekundový prutok tohoto vzduchu pri dané rychlosti (krychle 1m2x10m) 10m3/s, co je asi 12kg vzduchu. To je energie za sekundu, nebo pak i výkon 12*10*10/2 tech 600J za sekundu, co je 600W. V tomto je ale uvažováno zpomalení rychlosti na nulu, tedy jednorázove. Pokud má vzduch proudit kontinuálne, (nemuže se hromadit v nejakém zásobníku) lze odvodit (psal jsem nekteré vzorce na fórum aldebaran), že optimální výstupní rychlost je 1/3 vstupní. Z toho vyjde omezení účinnosti na 59procent. Tedy nejlepším, ideálním rotorem odpovídající prumetu stroje(obvykle opsané ploše pri otáčení) 1m2 možno odebrat asi 400W pri 10m/s (reálne asi 270W s výbornou vrtulí). Je jasné, že zvetšení objemu vzduchu, který se musí zákonite hromadit za turbinou v dusledku snížené rychlosti(kontinuita navenek, pri stejném tlaku) souvisí s tím, že tato prekážka odebírající výkon musí být zákonite obklopena neviditelným vzdušným balonem, který nutí vstupní proud tuto prekážku obejít. ( Kamion pri jízde taky delá tlakovou vlnu už pred sebou. ) Proto není možné využít prekážkou ve volném proudu všechnu energii proudícího vzduchu z čelní plochy. To je i duvod, že není duležitá samotná plocha lopatek, ale hlavne jimi opsaná plocha pokud jsou správne navrženy ostatní dynamické proporce. V uzavreném proudu nemá vzduch prekážku obejít mimo ten puvodní vstupní proud, ani se za prekážkou médium nemuže hromadit, takže nakonec pri stejném vstupním a výstupním prurezu bude rychlost na vstupu stejná, jako na výstupu, a na energii se muže témer na 100 procent promenit pouze tlakový spád proudícího média.
Ješte dodávám, že čelní odpor prekážky taky závisí na velikosti pretlakového vzduchového polštáre kolem prekážky.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3133
- Registrován: stř 24 led 2007 0:52
- Dal: 5 poděkování
- Dostal: 28 poděkování
Re: Betzuv limit
gromit píše:
žeby <+> + <-> = <0>
Ale nebude to vztlak, který pohne rotorem.gromit píše: při šikmém směru vstupujícího vzduchu to ale bude jinak, ne?
P.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1719
- Registrován: úte 09 led 2007 12:49
- Bydliště: Praha
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: nebeská blecha
A co upravit vystup za turbinou trychtyrem ktery by vzduch zrychloval a tim tvoril podtlak hmm? (jen takovy napad mam pocit ze neco podobneho se dela u vodnich turbin..)Akord píše:Už jsem neco na tuto tému napsal, ale fórum je dosti neprehledné...
Dvell
- poota
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 5830
- Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
- Bydliště: Praha
- Dal: 1692 poděkování
- Dostal: 2418 poděkování
Re: nebeská blecha
To Akord: problém vzduchového polštáře kolem vrtulí a obecně překážek jsme u Trombónu probírali u Vstupního Kolene (VK). Pokud jsem pochopil správně, tedy právě v tomto místě se jedná hlavně o Betzův limit. Zajímavý odkaz k této problematice je i http://www.getsmartenergy.com/the_windcube_models.php .
Za Vstupním Kolenem již proudíme vzduch, který jsme tam s nějakými těmi ztrátami nahnali, Akcelerační Rourou, tedy potrubím. Změnou průřezu a šroubovitými žebry se snažíme docílit zvýšení axiální rychlosti tohoto proudu, jeho současné rotace a rozvedení do mezikruží, v němž se jeho energie převádí na rotaci rotoru. Jedná se nám o nalezení optimálního tvaru lopatek, jejich sklonu a počtu. V tomto místě, jestli jsem Tě správně pochopil, již platí zcela jiné poměry a zákonitosti, než pro vrtuli ve volném proudu vzduchu. Předložil jsem svoji představu, která je z Tvého pohledu chybná. Stále sice nevím proč, ale i přesto je docela možné, že máš pravdu. Pokud tedy můžeš, a hlavně pokud taky chceš, navrhni cokoli dokonalejšího - mám dojem, že právě proto tady ztrácíme svůj čas, abychom se dobrali nějakých výsledků.
Zdravím - poota
Za Vstupním Kolenem již proudíme vzduch, který jsme tam s nějakými těmi ztrátami nahnali, Akcelerační Rourou, tedy potrubím. Změnou průřezu a šroubovitými žebry se snažíme docílit zvýšení axiální rychlosti tohoto proudu, jeho současné rotace a rozvedení do mezikruží, v němž se jeho energie převádí na rotaci rotoru. Jedná se nám o nalezení optimálního tvaru lopatek, jejich sklonu a počtu. V tomto místě, jestli jsem Tě správně pochopil, již platí zcela jiné poměry a zákonitosti, než pro vrtuli ve volném proudu vzduchu. Předložil jsem svoji představu, která je z Tvého pohledu chybná. Stále sice nevím proč, ale i přesto je docela možné, že máš pravdu. Pokud tedy můžeš, a hlavně pokud taky chceš, navrhni cokoli dokonalejšího - mám dojem, že právě proto tady ztrácíme svůj čas, abychom se dobrali nějakých výsledků.
Zdravím - poota
Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 444
- Registrován: čtv 11 led 2007 0:55
- Dostal: 1 poděkování
Re: nebeská blecha
Ahoj poota,poota píše:...
Za Vstupním Kolenem již proudíme vzduch, který jsme tam s nějakými těmi ztrátami nahnali, Akcelerační Rourou, tedy potrubím. Změnou průřezu a šroubovitými žebry se snažíme docílit zvýšení axiální rychlosti tohoto proudu, ...
máš na mysli něco takového? http://www.alternative-energy-news.info ... t-engines/
Tom
- poota
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 5830
- Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
- Bydliště: Praha
- Dal: 1692 poděkování
- Dostal: 2418 poděkování
Re: nebeská blecha
To tbest: docela názorně na http://www.ekobydleni.eu/vetrna-energie ... este-jinak ,
ale to je řešení průtoku a obtoku vrtule ve volném proudu, čili kterak ošulit Betze. Tedy omezit obtok a pokud možno k výstupnímu proudu ještě přisávat vzduch z okolí. U Trombónu by něco podobného mělo smysl jenom u ústí Vstupního Kolene pro snížení obtoku. U výstupu z Trombónu je již směr toku odlišný od směru větru, takže se okolní vítr nedá pro odsávání využít.
Celkově je Trombón základní myšlenkou a konstrukcí mnohem bližší Schaubergerově sací či proudové turbíně, která ovšem používá jako médium vodu. Tím nemusí řešit problém směrování (Vstupní Koleno) a tudíž se skládá pouze z Akcelerační Roury a Vrtuloidu, tedy pokud to převedu na terminologii Trombónu. Snažím se to tu vysvětlovat co nejdůkladněji, ale zatím mám dojem, že jsme teprve ve fázi, kdy je to ještě ne zcela chápáno. Na druhou stranu je příznivé, že fáze přínosných myšlenek by tedy mohla být ještě před námi. Díky za zájem - poota
ale to je řešení průtoku a obtoku vrtule ve volném proudu, čili kterak ošulit Betze. Tedy omezit obtok a pokud možno k výstupnímu proudu ještě přisávat vzduch z okolí. U Trombónu by něco podobného mělo smysl jenom u ústí Vstupního Kolene pro snížení obtoku. U výstupu z Trombónu je již směr toku odlišný od směru větru, takže se okolní vítr nedá pro odsávání využít.
Celkově je Trombón základní myšlenkou a konstrukcí mnohem bližší Schaubergerově sací či proudové turbíně, která ovšem používá jako médium vodu. Tím nemusí řešit problém směrování (Vstupní Koleno) a tudíž se skládá pouze z Akcelerační Roury a Vrtuloidu, tedy pokud to převedu na terminologii Trombónu. Snažím se to tu vysvětlovat co nejdůkladněji, ale zatím mám dojem, že jsme teprve ve fázi, kdy je to ještě ne zcela chápáno. Na druhou stranu je příznivé, že fáze přínosných myšlenek by tedy mohla být ještě před námi. Díky za zájem - poota
Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe