Palo píše:
Bohužel jsem za tím viděl nějaký konkrétnější princip a nedokážu si představit propulsní lodní šroub či propulsní vrtuli. Klasický lodní šroub a vrtuli si dokážu představit, a div se, že si dokážu představit i jak to funguje!
..
To "propulzní" zjednodušeně znamená, že to nějakou látku (vzduch, vodu) někudy nasává a někudy vypuzuje, a to buď kontinuálně a nebo v cyklech.
Vrtule ve volném prostoru, třeba u letadla, není propulzní. Ale pokud se dá do nějaké trubky nebo širšího límce, třeba u vznášedla nebo člunu ta velká vrtule nahoře na zádi, tak ta už je propulzní. Oliheň se také pohybuje propulzně - nasává vodu do vaku, z něhož ji pak vypuzuje. Na propulzním principu pracuje i magnetohydrodynamický motor, použitý pokusně u ponorek. Lodní šroub, pokud žene vodu trubkami nebo kanály "v lodi" je také propulzní.
Motory, které jsou na jiném principu, ale mají podobný název, jsou pulzní. Konstrukce je velmi jednoduchá - spalovací komora vzadu končící dlouhou tryskou, na předním konci je sací ventil, nejčastěji planžetový. Před sacím ventilem je mírně modifikovaný karburátor. Po naplnění spalovací komory směsí se tato zažehne a expandující směs uniká tryskou, čímž v určitém okamžiku vyvolá ve spalovací komoře podtlak. Ten otevře sací ventil a nasaje směs pro další cyklus. K dalším zážehům již dochází díky zahřátým stěnám spalovací komory. Tento typ motoru byl zkonstruován pro německé rakety V2. Používal se také pro pohon rozprašovačů a postřikovačů, ale nevýhodou byl značný hluk.
pro představu
http://web.quick.cz/bryce/myfav6.htm
Ještě jednodušší je náporový motor, použitý například na letadlech Lockheed X-7, nazývaných The Flying Stovepipe (létající roura od kamen). Podmínkou jeho funkce je dosažení dostatečné rychlosti proudění vzduchu motorem. Do tohoto proudu je rozprašováno palivo, které rovnou hoří. Tato letadla byla vynesena do dostatečné výšky zavěšena pod nosným letadlem, od něhož se po zážehu motoru odpoutala. Trup letadla i s kabinou pilota tvořil zároveň palivovou nádrž, která obepínala otvor, který byl motorem - název byl opravdu výstižný.
Omlouvám se za malé odbočení, ale principy jsou to zajímavé.
Zdravím - poota