Akord píše:
Ide iba o dočasné uloženie energie, ktorá sa opäť uvolňuje pri spomaľovaní guľky. Moment zotrvačnosti iba spôsobí, že guľka zrýchľuje pomalšie, než keby sa nemusela trením o podložku točiť, a spomaľuje tiež pomalšie. Nikde žiaden energetický zisk.
Vidis Waldesi, tady to mas naservirovane. Akord ma totiz naprosto pravdu ve sve interpretaci Newtonovske fyziky tak jak se ji naucil a jak se uz uci par set let. Podle te ucebnicove fyziky to je tak, ze kdyz se skrabes na Lomnicky stit, energie ti pribyva a na vrsku ji mas na rozdavani. No a kdyz lezes dolu, tak ji ztracis, a u Dunaje padnes na nos. To nezni dobre, co?
Tak to zkusime jeste jinak. Lezes na Lomnicky stit a zatim co nabyvas energii polohovou, ztracis energii fyzickou, takze nahore mas porad stejnou energii az na nejake ty treci ztraty, kdyz jsi si odrel bok o skalu. No, a kdyz lezes dolu, tak ztracis tu polohovou energii, ale sakra, co se stalo s tou fyzickou? Zase padnes u Dunaje na nos. Proc jsi se tam k certu skrabal?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Vzdyt jsi mel skoncit u Dunaje stejne cerstvy, jako jsi byl, nez ses zacal skrabat na ten Lomnicky stit?
Podle Newtona, pokud roztlacujes auto po idealnim povrchu na idealnich gumach a bez brzd atd., delas praci nutnou k prekonani setrvacnosti auta. No, a kdyz to brzdis, tedy tlacis to rozjete auto na druhou stranu, delas prd praci. Tu dela auto na tobe a to az do doby, nez jsi ho zastavil, a nez znovu zacnes tlacit a zrychlovat ho na druhou stranu. To je presne to, co ti tu Akord vysvetluje s tim setrvakem. Podle interpretace Newtona v soucastnych a minulych ucenicich ma Akord naprosto pravdu a vypadalo by to, ze na tom neni co resit. Vsimni si vsak, ze Newton pouziva Zemi jako absolutni "frame of reference" tedy ramec prirovnani.
Jenze, on se do toho po nejakem case navezl jisty pan Albert Einstein, ktery uz davno vsechny presvedcil, ze pohyb je relativni, a ze je tudiz uplne suma fuk, jestli auto roztlacujes nebo brzdis. To asi Akordovi naprosto unika, protoze ten se zrejme k Einsteinovi jeste nedopracoval a nechape, ze Einsteinova teorie dost zamavala s Newtonovskou teorii.
Jenze ani to neni zdaleka jeste az tak jednoduche. Pan Newton take postuloval zakon akce a reakce, tedy sila proti sile, tedy vektory, a definici prace, ktere urcite oba znate, tedy sila po draze, ze? Postulat a tim definice prace nerika nic o tom, kterym smerem je vysledny pohyb, tedy draha, ci zda je prace konana v nasem pripade autem, nebo tebou. Prace je skalar. Takze i u Newtona se neda naprosto jednoznacne tvrdit, ze setrvacnik nekona zadnou praci, kdyz setrvacnosti odporuje motoru aby ho roztocil, stejne jako se neda rict, ze ji nevykonava, kdyz rekneme otaci klikou lisu a ohyba kus zeleza, stejne jako se neda rict, ze ohybajici se zelezo nevykonava praci odporujice sile setrvacniku. To same plati pro tebe s tim tlacenim auta, at uz na kteroukoliv stranu, a o aute se da rict, ze svou setrvacnosti take kona praci, protoze na tebe v obou pripadech pusobi silou po draze, tedy vykonava [skalarni] praci. No, a tohle je ocividne to, co chapes ty a co nechape Akord.
Pan Newton v podstate ani nic nepostuloval spatne. Tady jde o pripad, kdy si ho nejaka parta tak nejak napolovicato prizpusobila svym zajmum, at uz umyslne, nebo z nepochopeni plneho dosahu Newtonovych zakonu a postulatu, a tuto polovicatost predali a predavaji po generace a nuti ji ke sprtani. Tito nasprtani pak nechapou, ze jde o polovicatost, protoze o tom nikdy dostatecne nepremysleli, ci nebyli schopni premyslet, ci byli lini premyslet a nepochopitelne mydli druhe a chapave touto nepochopitelnou polovicatosti po lebeni ve svem nechapavem zaniceni a vire, ze to, co se nasprtali, je v poradku a neomylne. Vzyt tak to je uz stovky let, a nikdy se neprokazalo, ze je to jinak.
+1
Ahoj, Slavek.
Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.