Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...

Gravitační všehochuť

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Re: re:

Příspěvek od Gabča »

Gillian píše:Docela dobře chápu, jak to Gabča myslí, protože mi taky trvalo chvilku, než jsem to pochopila. :roll: Akce a reakce vznikají i zanikají současně...na jednoduchých příkladech se to dá snad lépe pochopit : čím více tlačíš rukou do stolu, tím více to bolí...čím více tlačíš dlaní na váhu, tím více se ručička vychyluje a s těmi planetami, jak uvedl Ilem, to je naprosto evidentní. Tsunami - zemětřesení je akce - a vlna je reakcí - zničené pobřeží je až důsledek postupu vlny...a zase - vlna narazí na překážku, překážka narazí do vlny - zase akce a reakce s přenosem energie mezitím....je to opravdu z hlediska fyzikálního jasné....a jak píše Ilem a jak mi bylo vysvětleno: My lidi obvykle považujeme za akci to, co považujeme za prioritní ve vztažné soustvě spojené se zemí, ale fyzikálně je to úplně jedno.
:good:
já vím, já už jsem to přece psala, že to chápu, vztažné soustavy připadají pozorovateli různě důležité, tedy nelze to sledovat jako přenos energie, to je neprůkazné. Planety jsou výborný příklad... Musím psát víc polopatě.
Sama si tím nejsem jistá.... ten příklad s tsunami vlastně nevím, jestli se to doho tématu hodí. Asi je to trochu filosofická věc, musí se jít do významu co je míněno tím slovem akce a reakce. O ničem jiném to není. Kdo dává váhu tomu, že teď zrovna bez akce není reakce, je to jasné....planety a spol.

Kdo to vnímá pozemsky jako pracovní proces, v rámci své vztažné soustavy, tak v rámci ní je mu asi jasné že tohle je přece jasná akce, a tamto jasná reakce. A co je správný úhel pohledu? Dejme tomu, že obojí má své plusy a minusy. O čem je vlastně fyzika... i o tom že teď a tady něco děláme. Závidím vám, že je vám všechno tak jasné.

I u té tsunami se to dá rozložit na spoustu malých srážeček, které teď a tady jsou fifty fifty akce a reakce, .... ikdyž pořád se mi tam motá to časové zpoždění z Thajska do Afriky.... nevím zatím, nechte mě nad tím bádat. Kdyby to bylo tak hned, tak by se v Thajsku ťuklo a ihned v Africe by to mělo vyběhnout. Nevím.


Uživatelský avatar
spaceball
Zasloužilý člen
Příspěvky: 614
Registrován: úte 05 kvě 2009 20:25
Bydliště: 48°15'N 16°22'E

Re: re:

Příspěvek od spaceball »

Gillian píše:Docela dobře chápu, jak to Gabča myslí, protože mi taky trvalo chvilku, než jsem to pochopila. :roll: Akce a reakce vznikají i zanikají současně...na jednoduchých příkladech se to dá snad lépe pochopit : čím více tlačíš rukou do stolu, tím více to bolí...čím více tlačíš dlaní na váhu, tím více se ručička vychyluje a s těmi planetami, jak uvedl Ilem, to je naprosto evidentní. Tsunami - zemětřesení je akce - a vlna je reakcí - zničené pobřeží je až důsledek postupu vlny...a zase - vlna narazí na překážku, překážka narazí do vlny - zase akce a reakce s přenosem energie mezitím....je to opravdu z hlediska fyzikálního jasné....a jak píše Ilem a jak mi bylo vysvětleno: My lidi obvykle považujeme za akci to, co považujeme za prioritní ve vztažné soustvě spojené se zemí, ale fyzikálně je to úplně jedno.
Tím přenosem energie "mezitím" máš nejspíš na mysli tu vlnu - její amplitudu atd. Akce a reakce v místě vzniku ...vlna jako
přenos energie...a další akce a reakce (překážka) s destruktivními účinky o tisíce km daleko a pochopitelně, s časovým
zpožděním, které nám zapříčinil ten přenos energie v prostředí..... v tom případě je to vše správně a není tomu co vytknout. :good:


Spaceball Obrázek
_________________
To není průmyslové znečištění, co poškozuje naše životní prostředí. Jsou to nečistoty ve vzduchu a vodě, které za to mohou. G. W. Bush
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: re:

Příspěvek od Ilem »

Gabča píše:
I u té tsunami se to dá rozložit na spoustu malých srážeček, které teď a tady jsou fifty fifty akce a reakce, .... ikdyž pořád se mi tam motá to časové zpoždění z Thajska do Afriky.... nevím zatím, nechte mě nad tím bádat. Kdyby to bylo tak hned, tak by se v Thajsku ťuklo a ihned v Africe by to mělo vyběhnout. Nevím.
Tady je to trochu složitější. Představ si tři atomy, které vedle sebe kmitají úměrně vlastní entalpii. Teď jeden atom překmitne ze své obvyklé kmitací dráhy víc. Sousední na to reaguje tím, že mu uhne, nebo naopak zabere část jeho prostoru, podle toho, kterým směrem překmitnul ten první. Ale k tomu třetímu se informace dostane až ve chvíli, kdy ten druhý kmitne na druhou stranu k tomu třetímu. Říká se tomu grupová rychlost vlnění. V principu asi takhle.
Proto je grupová rychlost mechanického vzruchu v hustším prostředí vyšší, než v řidším. (seismografy zaznamenaly vlnu mnohem dřív, než přišla po vodě)
Odborníci prominou jistá zjednodušení.

Opravil jsem si na základě Spaceballova upozornění fázovou rychlost na grupovou - Pro toho, kdo si nevšilml, co jsem editoval.
Naposledy upravil(a) Ilem dne čtv 21 led 2010 12:15, celkem upraveno 2 x.


"Dum spiro spero"
Ciceron
Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Shrnu

Příspěvek od Gabča »

No.... já to zatím shrnu, na čem jsme se asi shodli....že k jistému časovému prodlení tam dochází, k nějakému přenosu energie tedy taky...... tak to by mohlo, prozatím, být označeno za ono kýžené pořadí akce a reakce. Já vím, že mi nebudete chtít rozumět, a budete na tom za každou cenu hledat hnidy, a chytat za slovo, ale už je mi to jaksi jedno.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

chytat za slovo určite ne

Příspěvek od Akord »

Nejde o chytání za slovo, ale postupné vyjasňování. Já si také veci občas vyjasňuju.
V podstate nekteré argumenty odznely. Pusobení síly ješte není prenos energie, viz grupová rychlost a tsunami. Pusobit síla muže jakoby stále. Samozrejme je treba mít trpelivost s formulací problému, k prenosu energie vlnou jsme se ješte nedopracovali, protože zatím šlo o sílu, až se Gabči zažádalo tsunami.
Taky Ilem o tom už psal. Až 2 atomy(planety) pusobí na sebe sílou a do nekterého narazí tretí, tak se samozrejme porušení rovnováhy predešlých dvou šírí svetelnou rychlostí, energie a nový silový účinek se prenáší na dálku polem v tech pidisekundách. Jenomže to míchat nejde, reč byla o statické akci a reakci, a model statické reakce na tuto situaci použít nejde. Musel by se primerene upravit. To neznamená, že neplatí, když ho použiju nekorektne. Prece když potrebuju vzít vezmu v úvahu rozhraní planeta-volný prostor, proto, že zbytek soustavy není ješte v rovnováze, tak současne nemohu uvažovat pusobení 2 planet, to je prece nekorektní. 3.NZ prece není nijak definovaný dynamicky, platí pouze pro jediné nekonečne tenké rozhraní a nekonečne krátký časový okamžik.
Tenhle problém má však ješte hlubší koreny. Jde o použitelnost modelu na konkrétní situaci. Pokud by v principu byly ve vesmíru pouze 2 objekty, a zkoumám mezi nima akci a reakci, protože zákon další vlivy neuvažuje, tak vznikne problém, jak dát do pohybu nekterý z objektu. To taky vylučuje interakci s prostorem jako 3. objektem. Takže 3.NZ je dusledne lokální zákon, a v tomto smyslu je ho treba chápat a korektne používat. Nevypovídá nic o pusobení na dálku. Pokud není pusobení na dálku, tak nejsou ani ty pidisekundy.

Pridání plynu na traktoru nepridá rychlost, ale výkon. Rychlost je dusledkem zmeneného výkonu. To je hodne rozdíl. Reč však byla o síle, a ne o výkonu. Já netvrdil, že za zvýšenou rychlostí není vyšší výkon, ale že vyšší rychlostí v principu nestoupá síla. Navíc pozor na traktory a jiné motory, pokud má človek nekdy dojem, že se sešlápnutím pedálu se mení jenom otáčky, tak je to tím, že reaguje jejich interní regulace v motoru buď príme ve vstrikovacím čerpadle, nebo jinak. Jinak by stačilo na volnobehu mírne pridat paliva, a prípadne ideální motor by vyletel do nekonečných otáček. Takže sešlápnutí pedálu umožňuje stoupnutí výkonu, pokud to režim motoru dovolí. Rychlost je jenom projev rovnováhy mezi aktuálním výkonem motoru a ztrátami pri jízde. Když fouká protivítr, nebo se jede po písku, rychlost muže zustat stejná a pedál musí být sešlápnutý mnohem více. Kdepak zkoušet na nekoho neco, já si na fóru pomalu ani nezavtipkuju jen proto, abych nevnášel další pochybnosti.

Buky mel v posledním príspevku adresovaném Pootovi možná problém s težištem soustavy hlaveň-koule. Už to bylo kdesi vysvetleno, ale zapadlo to, stává se. Že mají hlaveň a koule rozdílné hybnosti to prece nevadí. Fyzika ani netvrdí, že by nemeli mít. Fyzika tvrdí, že se zachovává hybnost soustavy samozrejme však z pohledu težište a ne nekterého z teles. Nebýt chaosu, tak je to asi jasné.
Kdyby si to zrychlení koule a hlavne spočítal, tak by zjistil, že vznikne vždy práve takové zrychlení, aby platil 3.NZ. To je tedy náhodička. A že to platí náhodou i ve všech prípadech. Oplatilo by se z toho udelat zákon. Obe zrychlení se vytvorí jako práve dusledek rovnováhy a 3.NZ, ne naopak že jakési fiktivní zrychlení je príčina pohybu.

Príklad je úplne jednoduchý. Stačí vzít 2 železniční vagónky jeden naložený, druhý prázdný. Natáhnout je od sebe pres pružinu(pokud možno takovou, která na úseku zachovává zhruba stejnou sílu, prakticky trochu problém, lepší by byla kladka propadávající se mezi kolejemi a závaží). Je jasné, že prázdný se rozebehne vyšší rychlostí a bez ohledu na jejich hybnost(pozor na zachování hybnosti težište soustavy) pusobí mezi nima vždy stejná síla včetne srážky.
Naposledy upravil(a) Akord dne čtv 21 led 2010 17:59, celkem upraveno 1 x.


Novák
Zasloužilý člen
Příspěvky: 407
Registrován: ned 20 srp 2006 15:33
Bydliště: Praha
Dostal: 2 poděkování

Dovolím si

Příspěvek od Novák »

Dovolím si připomenout,že jste do toho všeho zapomněli zamotat ještě čtvrtý a pátý rozměr,který si každá živoucí bytost vědomě či nevědomě uvědomuje.Bez času by neexistovala žádná měnící se realita a vědomí nám zase umožňuje prožívání nespočetného množství realit a v konečném důsledku i ta akce a reakce bude vypadat jinak v každé té dané realitě.


Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Ahoj

Příspěvek od Gabča »

Akord píše:Nejde o chytání za slovo, ale postupné vyjasňování. Já si také veci občas vyjasňuju.
Proč né, konečně hřejivé slovo, díky. Připadala jsem si tu už trochu jako u kádrováků :laugh:, a k tomu zadarmo.
To tsunami byl jen takovej fantazijní nápad, když už téma začalo uvadat, a jak píšeš.... 3.NZ platí pro jediné nekonečně tenké rozhraní.....
nikoho už k tomu nic nenapadá, mě taky ne... zííív :zzz:
Pridání plynu na traktoru nepridá rychlost, ale výkon. Rychlost je dusledkem zmeneného výkonu. To je hodne rozdíl. Reč však byla o síle, a ne o výkonu. Já netvrdil, že za zvýšenou rychlostí není vyšší výkon, ale že vyšší rychlostí v principu nestoupá síla. Navíc pozor na traktory a jiné motory, pokud má človek nekdy dojem, že se sešlápnutím pedálu se mení jenom otáčky, tak je to tím, že reaguje jejich interní regulace v motoru buď príme ve vstrikovacím čerpadle, nebo jinak. Jinak by stačilo na volnobehu mírne pridat paliva, a prípadne ideální motor by vyletel do nekonečných otáček. Takže sešlápnutí pedálu umožňuje stoupnutí výkonu, pokud to režim motoru dovolí. Rychlost je jenom projev rovnováhy mezi aktuálním výkonem motoru a ztrátami pri jízde. Když fouká protivítr, nebo se jede po písku, rychlost muže zustat stejná a pedál musí být sešlápnutý mnohem více.
To ano, přidání plynu primárně nepřidá rychlost, .... ale nejdřív sílu..... jestli můžu už asi potřetí použít citaci dotyčného odborníka skrz motory, který píše, že ikdyž to pro mnohé může být překvapení, výkon motoru se počítá podle naměřených hodnot síly, měřené motorovou brzdou. A obě křivky, výkonová i momentová jsou na sobě přímo závislé - jedna stoupne, druhá taky, bez pohybu jedné není pohyb druhé......

Pokud se nezmění terén nebo sklon dráhy, vítr, nedojde benzín atd., tak se při sešlápnutí plynu (vynecháme to mezitím... ty trubičky a jiskry a spol.) zvětší síla, třeba i ten výkon, ale hlavně je odpozorováno, že se zrychlí..... až tak, aby se nová síla vyrovnala s těmi třecími silami , mechanickými odpory, které na své cestě potkávají.. mechanický odpor klade pluh v poli, pneumatiky, třecí síly bych hledala naopak uvnitř motoru.. všechno před převodovkou.
Buky mel v posledním príspevku adresovaném Pootovi možná problém s težištem soustavy hlaveň-koule.
:idea: :ethink: kam se těžiště posune, když je dělo ukotveno, někam do země... když to přimontujou ke skalnímu masivu, tak třeba až ke žhavým vrstvám Zemské kůry. A hmotnost děla bude v podstatě několik set kilometrů krychlových zeměkouloviny.... Přiznám se, že mi to nemyslí... ty výpočty mi šly kdysi líp, snadno, napadaly mě ve vteřině. U pramene jste mě rozhodili...

.................
edit: nojo, už jsi to mezitím napsal, viz předchozí příspěvek. Přemýšlím nad těmi svými artisty na páce, kam zmizela jejich hybnost, že vyletěli jen do půlky výšky, než by měli podle zachování hybnosti. Možná se to rozdělilo do zeměkoule a nahoru půl napůl ( :laugh: ale možná že ne....)


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od Akord »

Gabča píše:
Akord píše:Buky mel v posledním príspevku adresovaném Pootovi možná problém s težištem soustavy hlaveň-koule.
:idea: :ethink: kam se těžiště posune, když je dělo ukotveno, někam do země...
Práve jsem se to chystal pripomenout, protože to zapadlo, ale predbehla si mne. Porovnání hybností m1*v1=m2*v2 funguje jenom v prípade, že rychlosti jsou vztaženy k težišti soustavy koule-hlaveň. To je na spojnici težišť hlaveň-koule. Jinak by šlo nekterou rychlost zvolit nulovou, a je problém. Určit ale dostatečne správne težište hlavne i koule, když se pri výstrelu deformují je trochu problém, protože, když se toto zanedbá, tak to nemá jak vyjít správne. Když bychom se jako drželi toho, že hlaveň by mela být ideálne ukotvena, co není použitelné, viz výše. Ješte presneji by to melo být vuči težišti celé hmoty v okolí schopné pohybu. Zachovává se pak hybnost pouze celé soustavy objektu.

Merení mechanického momentu a výkonu malých motoru delám doma na počkání. Nevadí snad, když jsou elektrické, tem jde taky pridat knoflíkem. Takže v tomto bych zmatek mít nemel, taky jsem na fórum již dávneji do vláken o alternátorech uvedl vztah mezi momentem a výkonem P=6.28*M.n (otáčky jsou za sekundu, moment v Nm, jenom v kolmých na rameno). Pochopit napsané je složitejší, a více práce, než napsat pochopené. Já se taky musím s tím prát, když čtu vyjádrení jiných, a ne vždy mi zapne. To jako deláš že spíš, a pak -chňap.

edit:
-Nemerím moment na brzde, ale prímo reakci momentu v uchycení statoru. Vynechám tím trení a marení výkonu. Samozrejme se to v prípade auta(nebo velkého motoru) nedelá, protože by se musely nucene točit kola(hrídel) a auto, nebo celý motor by pri merení toho momentu/síly muselo být otočné kolem té osi otáčení.
-Jenom okomentuju, že souhlasím s tím, jak Spaceball, Ilem, Poota nabízejí alternativní prístup, který jinak ošetruje prípadný sklon nekoho špatne použít vztahy pro hybnost a vztažnou rychlost. Gilian toho sice tolik nepíše, ale je v tom zas postreh. Proste parta hic...príma blic...fyzika nic.
Naposledy upravil(a) Akord dne čtv 21 led 2010 23:56, celkem upraveno 5 x.


Gabča
Zasloužilý člen
Příspěvky: 607
Registrován: čtv 21 kvě 2009 11:19
Dostal: 1 poděkování

Re: hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od Gabča »

Akord píše: Merení mechanického momentu a výkonu malých motoru delám doma na počkání. Nevadí snad, když jsou elektrické, tem jde taky pridat knoflíkem. Takže v tomto bych zmatek mít nemel, taky jsem na fórum již dávneji do vláken o alternátorech uvedl vztah mezi momentem a výkonem P=6.28*M.n (otáčky jsou za sekundu, moment v Nm, jenom v kolmých na rameno). Pochopit napsané je složitejší, a více práce, než napsat pochopené. Já se taky musím s tím prát, když čtu vyjádrení jiných, a ne vždy mi zapne.
:good: to obdivuju, když někdo umí takhle pracovat s materiálem, měřit síly, zkoumat, hledat.
No ale zpět... co s tím, že když šlápnu na plyn a zrychlím.... já nechci remcat, ale vsadím boty, že když i Ty sám pojedeš v autě, a šlápneš na plyn, tak taky zrychlíš.
A tak přesně chápu vzorec mech.odpor= F/v. Mech. odpor je všechno za převodovkou.... terén, pneumatiky, odpor stojícího vzduchu, všechno co se zvyšuje rychlostí traktoru. Zatímco třecí síla je všechno tření v motoru před převodovkou, protivítr opírající se do kastle, sklon kopce vzhůru - to uznávám, na rychlost vliv nemá, ale to je jen část toho, co traktor na poli potká. Tak už stačí jen, když odvoláš, že při změně rychlosti naměří siloměr na pluhu pořád stejnou sílu a můžeme to taky uzavřít.
-Jenom okomentuju, že souhlasím s tím, jak Spaceball, Ilem, Poota nabízejí alternativní prístup, který jinak ošetruje prípadný sklon nekoho špatne použít vztahy pro hybnost a vztažnou rychlost. Gilian toho sice tolik nepíše, ale je v tom zas postreh. Proste parta hic...príma blic...fyzika nic.
Proč né, je to príma :D. A já to zasichruju, habysme neseděli pořád pokyvujíc na jednom placu. A každej betelnej kádrovák ať si nastaví zrcadlo.


Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od A(&F) »

Gabča píše: ..... když šlápnu na plyn a zrychlím.... já nechci remcat, ale vsadím boty, že když i Ty sám pojedeš v autě, a šlápneš na plyn, tak taky zrychlíš.
A tak přesně chápu vzorec mech.odpor= F/v. Mech. odpor je všechno za převodovkou.... terén, pneumatiky, odpor stojícího vzduchu, všechno co se zvyšuje rychlostí traktoru. Zatímco třecí síla je všechno tření v motoru před převodovkou, protivítr opírající se do kastle, sklon kopce vzhůru - to uznávám, na rychlost vliv nemá, ale to je jen část toho, co traktor na poli potká. Tak už stačí jen, když odvoláš, že při změně rychlosti naměří siloměr na pluhu pořád stejnou sílu a můžeme to taky uzavřít.
... jak už tady zmínil tuším Ilem, tak tento problém je mnohem složitější, než se na první pohled zdá ... ono totiž při sešlápnutí plynu se až do okamžiku "překonání silové překážky" spousta energie vytratí např. i v tepelných ztrátách a pnutí uvnitř motoru, hřídelích, pneumatikách, atd. ... ;) ... + navíc (jak již zde bylo naznačeno ve zcela jiných souvislostech) také docela velmi záleží, na kterou světovou stranu se akčně-reakčně rozjíždíš (nebo střílíš) ... :D


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od martin11 »

A(&F) píše:
Gabča píše: ..... když šlápnu na plyn a zrychlím.... já nechci remcat, ale vsadím boty, že když i Ty sám pojedeš v autě, a šlápneš na plyn, tak taky zrychlíš.
A tak přesně chápu vzorec mech.odpor= F/v. Mech. odpor je všechno za převodovkou.... terén, pneumatiky, odpor stojícího vzduchu, všechno co se zvyšuje rychlostí traktoru. Zatímco třecí síla je všechno tření v motoru před převodovkou, protivítr opírající se do kastle, sklon kopce vzhůru - to uznávám, na rychlost vliv nemá, ale to je jen část toho, co traktor na poli potká. Tak už stačí jen, když odvoláš, že při změně rychlosti naměří siloměr na pluhu pořád stejnou sílu a můžeme to taky uzavřít.
... jak už tady zmínil tuším Ilem, tak tento problém je mnohem složitější, než se na první pohled zdá ... ono totiž při sešlápnutí plynu se až do okamžiku "překonání silové překážky" spousta energie vytratí např. i v tepelných ztrátách a pnutí uvnitř motoru, hřídelích, pneumatikách, atd. ... ;) ... + navíc (jak již zde bylo naznačeno ve zcela jiných souvislostech) také docela velmi záleží, na kterou světovou stranu se akčně-reakčně rozjíždíš (nebo střílíš) ... :D
cituju A&F..
také docela velmi záleží, na kterou světovou stranu se akčně-reakčně rozjíždíš (nebo střílíš) ...



proto maj Amíci kosmodrom na Floridě....a tudíž Rusák musí mít silnější rakety....právě to chci ověřit v Kadlíně.... :idea: m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
Gillian
Stálý člen
Příspěvky: 82
Registrován: úte 01 pro 2009 21:55
Bydliště: ČR

Re: hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od Gillian »

martin11 píše:
A(&F) píše:

také docela velmi záleží, na kterou světovou stranu se akčně-reakčně rozjíždíš (nebo střílíš) ... :D
proto maj Amíci kosmodrom na Floridě....a tudíž Rusák musí mít silnější rakety....právě to chci ověřit v Kadlíně.... :idea: m11 :lol:
...tak by snad bylo dobré, abyste s tím svým pokusem sjeli blíž k rovníku, pomůže vám i rychlost rotace Země :D

To buky: Zatímco Ty tu od rána děláš Fibingerovou na vozíku a bez vozíku, tak jsem zjistila, že kromě úsťové existuje i počáteční rychlost při výstřelu - to je mazec, viď ? :D :D :D


Murphy: Je velmi jednoduché něco zkomplikovat, zato bývá značně komplikované něco zjednodušit.
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Akce=reakce?

Příspěvek od Ilem »

buky píše:
poota píše:
Ilem píše:...už ti odpověděl Spaceball: "Úsťová rychlost je stejná."
Potřebuješ k tomu ještě něco dodávat? Zapoj mozek.
Ilemova nápověda je správná, stačí si uvědomit že "úsťová rychlost", která je stále stejná, platí mezi hlavní a projektilem. Pokud hlaveň stojí, je úsťová rychlost i rychlost vůči "okolí" naprosto stejná. Pokud se hlaveň vůči "okolí" pohybuje, pak se její pohyb k "úsťové" rychlosti přičítá a nebo odčítá, což je podle toho, jestli se pohybuje stejným nebo opačným směrem. Doufám, že Ti tady nemusím ještě rozvádět, jaký vliv to má na dostřel.
Zdravím - poota
Já už naozaj nevím jakej experiment vás přěsvěčí že ukotvené a neukotvené dělo není to samé.
Sakra Buky, kdy se naučíš číst pozorně a přemýšlet u toho. Nejdřív Spaceball, potom já a nakonec Poota jsme ti jasně napsali, že ukotvené a neukotvené dělo není to samé, tak o čem nás chceš přesvědčovat.
Pokud nerozumíš některému námi použitému pojmu, tak napiš například:
" Nerozumím pojmu "úsťová rychlost"" Pak je možné ti to vysvětlit a postupně se k něčemu dobrat.
Když jako reakci na odpovědi jen vykřikuješ, že ti nikdo neodpovídá, přesto, že jsi dostal několik správných odpovědí, je to mlácení prázdné slámy.


"Dum spiro spero"
Ciceron
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od Ilem »

A(&F) píše:
Gabča píše: ..... když šlápnu na plyn a zrychlím.... já nechci remcat, ale vsadím boty, že když i Ty sám pojedeš v autě, a šlápneš na plyn, tak taky zrychlíš.
A tak přesně chápu vzorec mech.odpor= F/v. Mech. odpor je všechno za převodovkou.... terén, pneumatiky, odpor stojícího vzduchu, všechno co se zvyšuje rychlostí traktoru. Zatímco třecí síla je všechno tření v motoru před převodovkou, protivítr opírající se do kastle, sklon kopce vzhůru - to uznávám, na rychlost vliv nemá, ale to je jen část toho, co traktor na poli potká. Tak už stačí jen, když odvoláš, že při změně rychlosti naměří siloměr na pluhu pořád stejnou sílu a můžeme to taky uzavřít.
... jak už tady zmínil tuším Ilem, tak tento problém je mnohem složitější, než se na první pohled zdá ... ono totiž při sešlápnutí plynu se až do okamžiku "překonání silové překážky" spousta energie vytratí např. i v tepelných ztrátách a pnutí uvnitř motoru, hřídelích, pneumatikách, atd. ... ;) ... + navíc (jak již zde bylo naznačeno ve zcela jiných souvislostech) také docela velmi záleží, na kterou světovou stranu se akčně-reakčně rozjíždíš (nebo střílíš) ... :D
Ono u toho orajícího traktoru je to složitější, než když za sebou bude auto po silnici táhnout traverzu. Už jsem to naznačil.
Kdo někdy přeryl rýčem zahrádku, ví o čem mluvím. Není to jen zapíchnout rýč do země (tření), ale taky zvednutí kusu hlíny o třeba 25 cm výš (konání práce)a jeho otočení a puštění zpět. Samozřejmě je rozdíl v příkonu, jestli zvednu za minutu metrák hlíny, nebo tunu. Celková vykonaná práce na poli, když zanedbám ztráty by však měla být stejná.
Takže Gabča má pravdu. Síla, kterou táhnu pluh je při větší rychlosti větší. Tření není hlavní složkou této síly. Když ale potáhneš po silnici traverzu, bude síla teoreticky stejná při libovolné rychlosti. Teoreticky proto, že při různých rychlostech bude různé oteplení a to může mít dost velký vliv na kluzné vlastnosti. Dokonce si troufám tvrdit, že když za sebou potáhneš třeba destikilovou kostku másla bez obalu, bude síla tím menší, čím rychleji pojedeš.


"Dum spiro spero"
Ciceron
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: hybnost, nebo výkon/síla

Příspěvek od A(&F) »

Ilem píše:... Teoreticky proto, že při různých rychlostech bude různé oteplení a to může mít dost velký vliv na kluzné vlastnosti. Dokonce si troufám tvrdit, že když za sebou potáhneš třeba destikilovou kostku másla bez obalu, bude síla tím menší, čím rychleji pojedeš.
... a co teprve pak takovou kostku ledu táhnutou po hladkém povrchu ... ;) ... http://hobby.idnes.cz/na-ledovych-brusl ... -triky_mce ... :D :D


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“