Gabča píše::...Neboli buky ... opět to nahrává tomu, že výkon v současném pojetí by mohl být jen fikce, naprosto zbytečná. Naprosto zbytečně složitě počítané údaje.
Zkusím Vám tu Vaši poklidnou idylku trošku narušit.
Pokud se na to budeme dívat z hlediska pístového spalovacího motoru, tak výkon (tj. práce vykonaná za určitý čas) je naprosto primární a kroutící moment je na něm přímo závislý. Trošku zavádějící je právě fakt, že je jednodušší změřit na brzdě kroutící moment, takže to pak vypadá, že je to vlastně obráceně. Ale opravdu jenom vypadá.
Zkusím to tedy vzít sice od podlahy, ale tak jednoduše, jak jen to půjde. Pominu rozdíly dvou a čtyřtaktního cyklu, proměnného tlaku ve spalovacím prostoru, úlohu setrvačníku a podobné složitosti a zjednoduším to na
výkon jedné otáčky klikového hřídele. Tento výkon je při různých otáčkách různý, což závisí na průtoku plynů sacím a výfukovým potrubím, bohatosti směsi, rychlosti hoření, kompresi a mnoha dalších faktorech, které nás momentálně nezajímají. Silně zjednodušeně se dá říci, že výkon/1otáčku se stoupajícími otáčkami klesá (nikoli rovnoměrně, protože to ovlivňují různé regulace a rezonanční jevy plnění válců). Pro matematický model si můžeme vymyslet klidně motor, jehož výkon/1otáčku klesá zcela rovnoměrně třeba o 0,1 promile (či jakkoli jinak).
Kroutící moment je dán působením síly na rameni nějaké délky - ta se u motoru periodicky mění, takže musíme najít nějakou průměrnou, pro matematický model nejlépe snadno počítatelnou. A můžeme rovnou začít počítat a kreslit si graf. Tedy výkon/1.otáčku x rameno x 1, výkon/2.otáčku x rameno x 2, výkon/3.otáčku x rameno x 3, atd. Hodnoty na grafu skutečného motoru nám dávají stále pomaleji stoupající křivku, která se posléze mírným obloukem začne sklánět dolů, což znamená, že se stoupajícími otáčkami se nám již kroutící moment naopak zmenšuje, zřejmě hlavně proto, že výkon/otáčku u skutečného motoru klesá progresivně.
Výkon motoru je práce za vteřinu. Což se snadno spočítá jako "počet otáček/vteřinu x výkon/otáčku daného počtu otáček". Otáčky motoru se většinou udávají za minutu. U skutečného motoru je křivka výkonu strmější a vyšší, než křivka kroutícího momentu a stoupá ještě v době, kdy už moment dávno klesá. To znamená, že výkon motoru se zvyšuje, ale jeho kroutící moment je zároveň stále menší.
Stejným způsobem je možné počítat i spotřebu paliva na jednu otáčku, spotřebu paliva na jednotku výkonu, spotřebu paliva na jednotku času a spotřebu paliva na ujetý kilometr (nebo 100 km) při různých otáčkách a různých převodových stupních. Pokud se někdo bude divit, kam mizí palivo, které se sice spotřebuje, ale na pohyb nevyužije, tak pro to existuje pojem "přebytečný výkon". Po rovině se dá jet třicítkou na jedničku, dvojku i trojku, ale při různých otáčkách motoru, jimž odpovídá různý výkon a tím i různá spotřeba.
To byl jen drobný námět pro ty, kteří rádi počítají, i když je k tomu celkem nic závažného nenutí. Kajícně doznávám, že do této skupiny nepatřím.
Zdravím - poota